Wednesday, November 3, 2010

Result Exam Yang Ironik

Perancangan Allah itu sungguh misteri. Keputusan yang kadang-kadang kita jangkakan boleh berubah dengan kekuasaan-Nya. Kun fa ya kun. Aku akur dengan ketentuan-Nya. Itulah Qada' dan Qadar-Nya.

Kelmarin adalah hari dimana keputusan peperiksaan semester 2 diumumkan. Bersyukur, redha dan pasrah dengan ketentuan Illahi. Tapi rasa sedih tidak dapat disembunyikan. Target yang aku harapkan tidak tercapai malah sedikit rendah dari semester lepas. Kecewa? Itu sudah semestinya. Lain yang diharapkan, lain yang terjadi. Benarlah perancangan Tuhan itu sungguh misteri.

"Tuhan sedang berbicara denganmu"

Teringat bait-bait kata dari filem Ayat-Ayat Cinta. Mungkin ini satu teguran dari Allah kerana aku jauh daripada-Nya. Hanya bangun bertahajud dan bersolat hajat ketika waktu peperiksaan. Cuba 'merasuah' Tuhan sendiri. Bila lapang aku lupa pada-Nya. Sibuk dengan urusan dunia. Astargfirullah... Itu teguran, itu ujian dan aku terima.


Result yang sungguh ironik! Benar-benar ironik! Intermediate English, Law II dan Library merupakan subjek yang aku harapkan untuk mencapai target yang aku inginkan kerana aku agak yakin ketika menjawabnya. Semuanya dapat dijawab dengan tenang dan yakin tapi keputusan menunjukkan sebaliknya. Manakala subjek Social Psychology dan Critical Thinking yang aku fikir akan 'merosakkan' result exam aku sebaliknya menjadi penyelamat result aku sendiri! Soalannya sangat susah. Tapi itulah ketentuan-Nya. Dia yang menentukan segala-galanya.


Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

Aku masih dalam zon 'dean list' dan aku bersyukur. Tapi InshaAllah semester depan yang jugak merupakan semester akhir, aku akan tebus semuanya!
Dan kepada semua kawan-kawan Pre-Lawrians, TAHNIAH aku ucapkan! :)


6 comments:

malina azmi said...

yup. betul apa yang you cakap tu. same goes to me
"Hanya bangun bertahajud dan bersolat hajat ketika waktu peperiksaan."

bila kita senang kita lupa pada-Nya
bila susah baru nak mencari-Nya

u did the best and we got what we deserve. congrats btw. result you not bad lah.

zahier said...

btul tu malina..
thanks yer :)
u too :)

s said...

tahniah to u too zahier :)

nice knowing u
a.k.a kawan terbaek Khalid. haha

zahier said...

thanks fiera.........

kwn terbaik khalid???
oh tidak, jgn berkata begitu.
segan saya dibuatnya.. =.='

Nur Hanisah said...

TAHNIAH! :)

Hilal Azmi said...

Terbaik la!! tahniah bro... Sangat 3 pointer..ahahahaha

misterlAl
lAl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...